avatar_orkidea

Oposiciones Atención Primaria ICS

Iniciado por orkidea, 24 de Agosto de 2008, 13:06:58 PM

Tema anterior - Siguiente tema

0 Miembros y 1 Visitante están viendo este tema.

hope

#20
 :bdias: Ya he hecho el resumen del primer punto del primer tema... Os lo pongo y repasarlo, vale? Si veis que falta o sobra algo lo hablamos aquí, ok?!

L'EMPRESA PÚBLICA DE L´ICS


-Llei 12/1983, 14 de Juliol, crea l'Institut Català de la Salut (ICS) com a entitat gestora de la Seguretat Social i dels serveis i de les prestacions sanitàries de la Generalitat.

-Llei 15/1990, d'ordenació sanitària de Catalunya (LOSC), que va crear el Servei Català de la Salut, responsable de garantir l'assistència sanitària pública dels ciutadans de Catalunya.

-Llei 8/2007, de 30 de juliol. Crea l´ICS com a entitat de dret públic de la Generalitat, que actua subjecte al dret privat amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar pel compliment de les seves funcions.

L´ICS és el proveïdor públic de serveis sanitaris més gran de Catalunya. Gestiona:
-8 hospitals
-274 equips d'atenció primària
-40 centres d'especialitats extrahospitalàries
-35 centres d'atenció urgent
-35 serveis d'atenció a la salut sexual i reproductiva
-8 serveis d'anàlisis clíniques
-31 serveis de diagnòstic per la imatge
-18 serveis de rehabilitació
-15 PADES
-8 centres de salut mental
L´ICS presta atenció sanitària a gairebé 6 milions d'usuaris, el 82% dels assegurats a Catalunya.

-Missió de l´ICS: Desenvolupar una organització sanitària pública del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya que sigui referent i model de la provisió de serveis de salut a Catalunya.

-Valors ètics que han de guiar les actuacions del personal de l´ICS:

  -Competència
  -Condicions de treball adequades
  -Qualitat
  -Innovació, respecte, humanització i ètica en l'atenció als usuaris.
  -Responsabilitat
  -Confidencialitat
  -Integritat
  -Equitat
  -Igualtat d'oportunitats.

hope

 Aquí el segón punt del primer tema:

RÈGIM JURÍDIC

-L´ICS es regeix per la llei 8/2007, de 30 de juliol, de l´ICS, pels Estatuts aprovats pel decret 13/2009,de 3 de febrer, i pels acords que adopti el seu consell d'administració dins d'aquest marc.

-L´ICS resta sotmès a la normativa reguladora del sector públic de la Generalitat, a la normativa sobre finances públiques i del patrimoni de la Generalitat i, en general, a la resta de normes de dret públic en les matèries establertes.

-L¨ICS s'ajusta als principis de desconcentració i de descentralització territorial i de gestió.



OBJECTIUS DE L´ICS

-Prestar serveis sanitaris públics, de conformitat amb el catàleg de prestacions del Sistema Nacional de Salut i la cartera de serveis aprovada pel Govern de la Generalitat.

-Prestar altres serveis finançats amb taxes o preus públics que li pugui encarregar el departament competent en matèria de salut.

-Portar a terme activitats docents i de recerca en el camp de les ciències de la salut.



FUNCIONS DE L´ICS


-   Desenvolupar una organització assistencial de la Generalitat de Catalunya que sigui referent i model de la provisió de serveis de salut a Catalunya.
-   Garantir la prestació sostenible d'uns serveis assistencials de qualitat.
-   Millorar i modernitzar les seves infraestructures i equipaments, amb una distribució coherent sobre el territori.
-   Reforçar les polítiques de personal per a assegurar la competència i la motivació i promoure condicions de treball adequades.
-   Adaptar l'organització i la prestació dels seus serveis a les problemàtiques canviants i garantir una utilització òptima dels mitjans disponibles.
-   Promoure la utilització de les teràpies més adequades.
-   Adaptar les polítiques d'informació i els mètodes d'interacció amb els usuaris.
-   Optimitzar la gestió dels recursos financers.
-   Establir formes de govern rigoroses i transparents.

hope

 El tercer punto del primer tema:

ORGANITZACIÓ DE L´ICS

ESTRUCTURA:

-Òrgans de direcció:

  -El Consell d'Administració
  -El Director Gerent

-Òrgans de participació:

  -El Consell General de participació
  -Els consells de participació dels centres
  -El consell de participació dels professionals

-Òrgans de Gestió:

  -Els dels serveis corporatius
  -Les gerències territorials
  -Les unitats de gestió dels centres.


ÒRGANS DE DIRECCIÓ

-El Consell d'Administració:

-Òrgan superior de govern i direcció de l´ICS, està format per un total de 23 persones.

-FUNCIONS:
  -Proposar l'aprovació i la modificació dels estatuts de l´ICS i aprovar el reglament marc de funcionament intern dels centres, els serveis i els establiments de l´ICS.
  -Establir l'estructura organitzativa dels òrgans de gestió de l´ICS, les normes de funcionament i les normes i els criteris de desenvolupament organitzatiu.
  -Fixar els objectius d'actuació de l´ICS i aprovar les directrius per assolir-los.
  -Aprovar el contracte programa entre l´ICS i el Servei Català de la Salut i les propostes de modificació d'aquest contracte programa.
  -Aprovar els programes anuals dels centres, els serveis i els establiments de l´ICS.
  -Aprovar el projecte de pressupost de l´ICS i presentar-lo al departament competent.
  -Aprovar la memòria anual de l´ICS i la liquidació del seu pressupost.
  -Presentar al departament competent les propostes normatives en les matèries subjectes a l'àmbit competencial de l´ICS.
  -Acordar la signatura o la modificació de contractes plurianuals.
  -Ratificar els acords o els convenis de col•laboració amb altres entitats de contingut econòmic superior a 90000 euros.
  -Ratificar les adjudicacions de contractes de serveis i de gestió de serveis públics en el cas que haguessin estat prestat per l´ICS fins aleshores.
  -Autoritzar les modificacions de crèdits pressupostaris.
  -Aprovar el programa anual per a cada centre, servei i establiment de l´ICS.
  -Aprovar els plans d'inversions relatius a la construcció i la remodelació dels centres, els serveis i els establiments de l´ICS.
  -Aprovar les adquisicions d'equipaments mèdics i d'altres.
  -Aprovar els objectius i els paràmetres d'avaluació dels càrrecs directius de l´ICS que li proposi el director gerent.
  -Aprovar la relació, la valoració i la classificació dels llocs de treball i la modificació d'aquests.
  -Aprovar les ofertes públiques d'ocupació que han de donar lloc als processos de selecció de personal de l´ICS.
  -Aprovar el règim retributiu del personal de l´ICS.
  -Nomenar els càrrecs directius i crear-ne de nous.
  -Garantir la qualitat i l'equitat dels serveis que presta l´ICS.
  -Vetllar perquè l´ICS assoleixi l'ús complet de les seves capacitats potencials per a emprar amb la màxima eficiència els recursos públics assignats.


-COMISSIÓ EXECUTIVA : actua com a òrgan permanent de govern i direcció de l´ICS amb les facultats que el Consell d'Administració li delegui. Està integrada per 8 membres com a màxim del Consell d'Administració, inclòs el president o la presidenta.
Informarà el Consell d'Administració de tots els acords que prengui en l'exercici de les funcions que tingui delegades, que poden ser:
  -El projecte de pressupost.
  -El programa anual dels centres.
  -Les adquisicions d'equipaments.
  -Les ofertes públiques d'ocupació.
  -El nomenament de càrrecs directius.
  -Garantir la qualitat i l'equitat dels serveis.
  -Establir i avaluar els objectius dels directius.
  -Optimitzar l'eficiència dels recursos disponibles a l´ICS.

-La Direcció Gerència:

-La màxima responsable de l´ICS, el representa legalment i en coordina i assumeix la direcció general ordinària.

-FUNCIONS:
  -Complir i fer complir les disposicions que regulen l'actuació de l´ICS i executar els acords adoptats pel Consell d'Administració i per la Comissió executiva.
  -Portar a terme els acords que adopta el Consell d'Administració i la Comissió executiva.
  -Exercir la direcció i la inspecció generals dels centres i els serveis assistencials de l´ICS per al compliment de llurs objectius.
  -Dirigir les funcions de planificació, avaluació i control de la gestió econòmica, financera i pressupostària de l´ICS.
  -Exercir la direcció de personal de l´ICS i la potestat disciplinària.
  -Proposar al Consell d'Administració la relació, la valoració i la classificació dels llocs de treball i la modificació d'aquests.
  -Elaborar i proposar al Consell d'Administració el projecte d'oferta d'ocupació pública.
  -Contractar les obres, els serveis i els subministraments, i proposar els plans d'inversions de l´ICS.
  -Elaborar, d'acord amb el Servei Català de la Salut, la proposta del contracte programa i la proposta dels programes anuals dels centres, els serveis i els establiments de l´ICS.
  -Establir acords i convenis de col•laboració amb altres institucions públiques i privades i informar-ne al Consell d'Administració.
  -Implantar instruments i aprovar instruccions, circulars i ordres de servei per a assegurar la transparència i el retiment de comptes a altres departaments de la Generalitat, al Govern i a la ciutadania.
  -Proposar al Consell d'Administració el nomenament dels càrrecs directius dels serveis corporatius i dels gerents territorials de l´ICS.
  -Nomenar el personal amb funcions de comandament a què es refereix, i informar-ne al Consell d'Administració.
  -Tota altra funció de direcció i de gestió no assignada expressament a la resta d'òrgans de l´ICS.


ÒRGANS DE GESTIÓ DELS SERVEIS CORPORATIUS CENTRALS

-El director o directora gerent de l´ICS comptarà amb el suport de fins a 9 direccions corporatives. Actualment compta amb dos òrgans d'assistència i suport i amb 6 direccions corporatives que en depenen.

-Secretària Tècnica i Comitè de Direcció 

-La secretària tècnica: Té la funció de donar suport tècnic i operatiu al director gerent. Compta amb el Gabinet Tècnic de Comunicació.
-El Comitè de Direcció: Té la funció de donar-li suport en els aspectes vinculats amb la planificació dels objectius estratègics i plans operatius; en la definició de les polítiques, els criteris i les directrius fonamentals de l´ICS i fer el seguiment sistemàtic del seu compliment. En formen part: la direcció gerència , la direcció adjunta d'afers assistencials, la direcció adjunta de desenvolupament professional, la Secretaria tècnica, la direcció de recursos humans, la direcció econòmica i d'organització i les gerències territorials.

-Direcció Adjunta d'afers assistencials

-Funcions:
  -Establir les directrius per a la gestió i el control de l'activitat i la qualitat assistencial dels centres, dels serveis i dels establiments sanitaris gestionats per l´ICS.
  -Elevar propostes a la Direcció Gerència relatives a la planificació i el desenvolupament estratègic de l´ICS.
  -Participar en l'elaboració de la proposta de pressupost, del pla d'activitat i del programa d'inversions en el seu àmbit funcional.
  -Impulsar el disseny i la implantació de programes en matèria de prestació de serveis assistencials i de protocols d'actuació assistencial.
  -Impulsar la integració i la coordinació entre els diversos nivells assistencials.
  -Dirigir, avaluar i supervisar les actuacions assistencials de les estructures territorials i dels seus equips de gestió.
  -Impulsar projectes de desenvolupament que fomentin la coordinació i la cooperació entre els diferents nivells assistencials i amb altres entitats proveïdores sanitàries.
  -Totes aquelles que li encomanin els òrgans superiors.

-Direcció adjunta de desenvolupament professional

-Funcions:
  -Dissenyar i elevar propostes a la Direcció Gerència relatives a les polítiques de desenvolupament dels professionals de l´ICS.
  -Participar en l'elaboració de la proposta de pressupost, del pla d'activitat i del programa d'inversions en el seu àmbit funcional ( formació, recerca i docència)
  -Dirigir les relacions institucionals de l´ICS.
  -Impulsar i dirigir el desplegament de les previsions de la normativa específica sobre ordenació de les professions sanitàries en l`àmbit de l´ICS.
  -Definir les polítiques i les prioritats de l´ICS en matèria de formació, recerca i docència així com els processos i les iniciatives en auqests àmbits.
  -Dirigir i coordinar els sistemes de formació d'especialistes sanitaris.
  -Vetllar per la incorporació de la perspectiva de gènere i de les dones.
  -Totes aquelles que li encomanin els òrgans superiors.

-Direcció de Recursos Humans

-Funcions:
  -Planificar, gestionar i ordenar el personal.
  -Dirigir la negociació sindical, la política de relacions sindicals i els programes de prevenció de riscos.
  -Impulsar polítiques i programes de formació.
  -Desenvolupament i avaluació de recursos humans.
  -etc.

-Direcció Econòmica i d'Organització

-Funcions
  -Proposar objectius econòmics i preus de referència del catàleg de serveis de l´ICS.
  -Establir processos de suport a la gestió econòmica.
  -Projectes de millora en el seu àmbit.
  -Dirigir tot el relacionat amb la explotació de la informació.
  -Coordinar l'aplicació de les polítiques i estratègies establertes pel Departament de Salut.

-Direcció d'infraestructures i Serveis Tècnics

-Funcions:
  -Dirigir programes de desenvolupament d'instal•lacions i equipaments...

-Direcció de Processos, Cures i Qualitat

-De manera funcional.


ÒRGANS DE GESTIÓ TERRITORIALS

-Organització:

-Gerències territorials. Gestionen l'atenció primària, l'atenció hospitalària i altres serveis sociosanitaris.
-Unitats de gestió d'atenció primària.
-Unitats de gestió hospitalària.
-Unitats de gestió sociosanitària.
-Unitats de gestió de suport al diagnòstic i al tractament.
-Altres unitats de gestió amb les quals es doti l'Institut.

-Gerències territorials.

-9 Gerències Territorials que constitueixen els màxims òrgans de direcció i gestió del conjunt de centres, serveis i institucions sanitàries en la delimitació territorial corresponents.
  -Gerència Territorial Alt Pirineu-Aran.
  -Gerència Territorial Catalunya Central.
  -Gerència Territorial de Barcelona.
  -Gerència Territorial Metropolitana-Nord.
  -Gerència Territorial Metropolitana-Sud.
  -Gerència Territorial de Girona.
  -Gerència Territorial de Lleida.
  -Gerència Territorial de Tarragona.
  -Gerència Territorial de les Terres de l´Ebre.

-Direccions d'Atenció Primària (DAP)
Depèn funcionalment de la corresponent Gerència Territorial i d´ella depenen orgànicament la Unitat de Recursos Humans i la Unitat de Farmàcia del seu àmbit d'atenció primària.

-Funcions:
  -Dirigir els serveis d'atenció primària.
  -Supervisar-ne l'activitat assistencial.
  -Supervisar la docència i formació. ...

-Serveis d'Atenció Primària (SAP)
Son unitats productives de provisió de serveis d'atenció primària. Depenen orgànica i funcionalment de les DAP i els d`àmbit funcional depenen de la Direcció Adjunta d'Afers Assistencials.

-Direccions de Centre Hospitalari


-   Els serveis corporatius dels centres, els serveis i els establiments

-L'estructura de suport administratiu i de gestió a les gerències i altres unitats de gestió dels centres, els serveis i els establiments de l´ICS.

orkidea

Ya me estás poniendo nerviosa  :tears: :tears:
Muchas gracias, cuando tenga los libros me organizo y te cuento.  :13:

hope

 jajajajaj Por que te pongo nerviosa??? Es que yo tengo 3 días de fiesta y prefiero tomármelo en serio ahora que puedo...
Bueno pongo el resumen de los tres últimos puntos del primer tema:

EL CONTRACTE PROGRAMA AMB EL SERVEI CATALÀ DE LA SALUT

La prestació de serveis de l´ICS per compte del Servei Català de la Salut s'articula per mitjà d'un contracte programa subscrit per ambdues entitats, amb l'aprovació prèvia del Govern. Té una durada màxima de 5 anys.


XARXA HOSPITALÀRIA DE L´ICS

En aquests moments, l´ICS té 8 hospitals propis:

-Hospital Universitari Vall d´Hebrón.
-Hospital Universitari de Bellvitge.
-Hospital Universitari de Tarragona Joan XXIII.
-Hospital Universitari Germans Trias i Pujol.
-Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida.
-Hospital de Girona Dr. Josep Trueta.
-Hospital de Tortosa Verge de la Cinta.
-Hospital de Viladecans.


UNITATS DE GESTIÓ HOSPITALÀRIA DE L´ICS

-Òrgans de direcció de l'hospital:
  -De caràcter unipersonal:
     El Director de centre hospitalari
     El director mèdic
     El director d'infermeria
     El director economicofinancer
     El director de serveis generals
     El director de personal
-De caràcter col•legiat:
     El Comitè de Direcció

-Òrgans d'assessorament:
  -Del Comité de Direcció
     La Junta Clínica
     La Comissió de Control de Qualitat Assistencial
  -De la Direcció Mèdica
     La Junta Facultativa
  -De la Direcció d'Infermeria
     La Junta d'Infermeria

hope

 Para mi el primer tema es el mas difícil y según he visto en las preguntas entran bastantes de este tema...
Del segundo tema pondré unos esquemas que son más efectivos al estudiar...
El tercer tema este es el resumen:

LA LLEI 55/2003, DE 16 DE DESEMBRE, DE L'ESTATUT MARC DEL PERSONAL ESTATUTARI DELS SERVEIS DE SALUT

Els professionals sanitaris i altres col•lectius que presten serveis als centres i les institucions sanitàries de la Seguretat Social han tingut històricament a Espenya una regulació específica. Aquest regulació pròpia s'ha identificat amb l'expressió "personal estatutari" que deriva directament de la denominació dels tres estatuts de personal:

-L'estatut de personal mèdic
-L'estatut de personal sanitari no facultatiu
-L'estatut de personal no sanitari

EL CONSELL DE LA PROFESSIÓ INFERMERA DE CATALUNYA ( CPIC)

Es constitueix per petició expressa de la Consellera de Salut. L'objectiu principal és dotar a la professió infermera d'un òrgan de consulta i participació activa amb caràcter permanent.

FUNCIONS DE LA INFERMERIA

FUNCIONS INTERDEPENDENTS

-Les tècniques assistencials que se li han de practicar a un malalt per prescripció mèdica.

FUNCIONS INDEPENDENTS

Activitats

-Educació sanitària i promoció d'hàbits saludables en totes les etapes de la vida.
-Seguiment en els processos aguts.
-Seguiment dels processos crònics.
-Activitats preventives de salut.

COMPETÈNCIES DE LA PROFESSIÓ D'INFERMERIA

-Procés de cures ( Valoració, priorització i actuació, avaluació)
-Prevenció i promoció de la salut.
-Procediments i protocols.
-Tenir cura de les persones en situacions específiques.
-Comunicació, relació amb l'usuari i/o persones significatives.
-Treball en equip i relació interprofessional
-Comunicació intraprofessional
-Manteniment  de les competències professionals.
-Ètica, valors i aspectes legals.
-Implicació i compromís professional.


LA INFERMERA EN L'ÀMBIT D'ATENCIÓ PRIMÀRIA

RESPONSABILITATS

-Ajudar a la persona a assolir el màxim nivell d'autocura possible.
-Ajudar a la persona a superar les seves limitacions en l'exercici de l'autocura.
-Completar els dèficits de l'autocura causats per la diferència entre les exigències d'autocura i les activitats realitzades per la persona.
-Proporcionar a les persones i/o grups, assistència directa en la seva autocura segons els seus requeriments.

ETAPES DEL PROCÉS D'INFERMERIA

-Valoració: recollida de dades.
-Diagnòstic: anàlisi i identificació de problemes.
-Planificació: elaboració del pla.
-Execució: posada en pràctica del pla.
-Avaluació: avaluació dels resultats.

NIVELLS D'INTERVENCIÓ INFERMERA

-Nivell I. Procediments diagnòstic i terapèutics.
-Nivell II. Conductes generadores de salut/activitats preventives.
-Nivell III. Promoció de l'autocura.
-Nivell IV. Seguiment i control de problemes d'enfrontament i adaptació.

De este tema no creo que puedan poner mas preguntas... Que opinais???

hope

 Voy como una motoooooooo... Ahí va el resumen del TEMA 4

ATENCIÓ PRIMÀRIA ORIENTADA A LA COMUNITAT (APOC)

DEFINICIÓ: La pràctica unificada de l´AP individual i familiar amb l'Atenció Comunitària (AC) dirigida a millorar la salut de la comunitat con un tot.

FASES DE L´APOC:

-Anàlisi de la situació i caracterització de la població.
-Diagnòstic comunitari.
-Programa comunitari.
-Supervisió de l'estat de salut de la comunitat.
-Avaluació de l'efectivitat del programa de salut en la comunitat.

ELS CONSELLS DE SALUT

DEFINICIÓ

Òrgans col•legiats de participació formats per diferents agents, amb una organització variable depenent dels objectius i ubicats a l`àrea de salut.
Són òrgans de consulta i assessorament.

FUNCIONS

-Participació en l'elaboració del diagnòstic de salut de la zona i de l'assignació de prioritats als problemes de salut.
-El coneixement i anàlisi dels problemes de salut de la comunitat.
-La participació en la recerca i utilització dels recursos existents per la salut.
-Participar i col•laborar en la definició del pla de salut o programes i/o activitats a desenvolupar a la zona, el seu desenvolupament i avaluació.
-L`anàlisi periòdica i evolució del funcionament del Centre de Salut.
-Promoure la participació de la comunitat.
-Promoure el desenvolupament dels drets i deures dels usuaris.

APORTACIÓ ESPECÍFICA D'INFERMERIA

-Contribuir a l'educació sanitària de la població.
-Realitzar diagnòstics de salut de la zona.
-Desenvolupar activitats de formació pre i post-grau d'atenció sanitària portar a terme els estudis clínics i epidemiològics.
-Avaluar les activitats realitzades i els resultats obtinguts.
-Participar en programes de salut.
-Participar en l'estudi, execució i evolució de les activitats de l'equip.

Segons la OMS: La missió de la infermeria en la societat és ajudar als individus, famílies i grups a determinar i aconseguir el seu potencial físic, mental i social, i a realitzar-lo dins el context en què viuen i treballen.

FUNCIONS DE LA INFERMERA SEGONS EL CIE

-Impulsora
-Capacitadora
-Mediadora a favor de la salut.

CURES QUE ASSEGUREN EL MANTENIMENT I LA QUALITAT DE LA VIDA

-Cures d'estimulació
-Cures de confort
-Cures d'ajuda, compensació i suplència,
-Cures d'alleujament i relaxació.
-Cures d'autoestima.

hope

 Ahí va el TEMA 5 he hecho  muy resumido, no creo que salga nada mas de este tema:

NIVELLS DE PLANIFICACIÓ SANITÀRIA

-Planificació de política sanitària. Es porta a terme des dels nivells més alts de l'Administració. 
-Planificació estratègica o regional. Té com a finalitat aconseguir objectius estratègics fonamentals per a assolir les metes de les polítiques de salut anteriors. El resultat és el pla de salut.
-Planificació operativa o local. Es porta a terme en l'atenció bàsica. A aquest nivell es porta a terme la planificació de programes de salut.

CONCEPTES GENERALS DELS PROGRAMES DE SALUT

El programa de salut és el conjunt d'activitats organitzades i coordinades que hom es proposa portar a terme per a aconseguir un resultat específic, en una població determinada i amb uns recursos donats.
CAL DIFERENCIAR
Pla de salut: consisteix en la integració de programes de salut per a cobrir uns propòsits globals i comuns.
Programes integrats de salut: ordenen i coordinen una sèrie de programes específicament dirigits a cobrir una necessitat concreta. Duen la denominació d'un grup d'edat i sexe.

ELABORACIÓ DE PROGRAMES

ETAPES
Identificació de les necessitats i problemes de salut a la comunitat
Priorització dels problemes identificats
Valoració del problema prioritzat
Descripció d'objectius i metes de salut
Determinació d'activitats
Organització
Avaluació

PROTOCOL

DEFINICIONS
-Segons experts d'assajos clínics. Són els fulls on es registren les dades de forma ordenada.
-Segons persones dedicades a l'anàlisi. El procés lògic, explicitat, reproduïble i objectiu que serveix per a comparar estratègies en investigació, atenció a pacients o polítiques sanitàries.
-En la pràctica un protocol inclou el registre de dades clíniques, algoritmes i un programa d'avaluació.

hope

 Bueno, hoy no tengo tantas ganas de estudiar... Os pongo el Tema 6

CONCEPTES IMPORTANTS EN QUALITAT

TIPUS DE QUALITAT SEGONS DONABEDIAN

-Qualitat absoluta: considera la possibilitat del benefici o del risc per a la salut sense fer cap altra consideració.
-Qualitat focalitzada: s'enfoca a les expectatives o necessitats de l'usuari.
-Qualitat social: inclou el cost de l'atenció, les relacions entre beneficis i riscos i la distribució dels serveis de salut, avaluats per la població en general.

TIPUS DE QUALITAT SEGONS LES DIMENSIONS DE MESURA

-Qualitat directa: demostrat per curació o millora de la situació i comprovable de manera clínica.
-Qualitat indirecta: aborda l'aspecte de les qüestions que influeixen o condicionen la possibilitat d'obtenir un millor estat de salut.
-Qualitat percebuda: principalment per l'usuari de serveis de salut.
-Qualitat demostrada: es mesura d'acord amb uns paràmetres prèviament establerts i comparats amb mesures establertes.

LA QUALITAT ASSISTENCIAL

Pot definir-se com la combinació de:

-La qualitat tècnica del producte sanitari: determinada per la competència professional i resultats dels processos clau.
-La qualitat del servei: es relaciona amb la percepció que té el pacient del servei rebut.

INDICADORS DE QUALITAT

-Característica paràmetre o estat de la situació sanitària que té prou importància com per ser determinant d'aquesta qualitat.

-Indicadors d'estructura: normes, protocols, registres, personal ( tipus i distribució)
-Indicadors de procés: tipus de pacients, tècniques, cures específiques.
-Indicadors de resultat: beneficis definits i produïts, canvis observats, opinió dels usuaris.

-Criteris: variables o condicions referides a uns indicadors coneguts, que donen informació sobre el grau de compliment de l'indicador i de la qualitat que se n'ha obtingut.

ACREDITACIÓ DE LA QUALITAT

A Espanya els programes d'acreditació d'institucions sanitàries depenen de les comunitats autònomes. A Catalunya està directament lligat al Departament de Sanitat i Seguretat Social.

hope

 El TEMA 7 es mas largo y creo que uno de los más importantes:

ELEMENTS CONCEPTUALS DE L´AP

-Integral. Considera a la persona des d'una perspectiva holística.
-Integrada. Interrelaciona els elements de promoció, prevenció, tractament, rehabilitació i rehabilitació social.
-Continuada i permanent. Al llarg de la vida de la persona, en tots els àmbits.
-Activa. Els professionals dels equips han de treballar activament en els diferents aspectes de l'atenció.
-Accessible.
-Basada en el treball en equip.
-Comunitària i participativa.
-Programada i avaluable.
-Docent i investigadora.

FUNCIONS BÀSIQUES DELS SERVEIS D´AP

-Diagnòstic i tractament de malalties.
-Activitats de prevenció i promoció en les consultes.
-Atenció continuada.
-Atenció domiciliària.
-Educació sanitària i accions preventives en la comunitat.
-Vigilància epidemiològica.
-Derivació de pacients a altres nivells assistencials i altres prestacions sanitàries.

Funcions bàsiques d'un centre de salut integral

-Atenció preventiva i de promoció de la salut.
-Diagnòstic i tractament de malalties, rehabilitació i reinserció social.
-Atenció domiciliària i urgent.
-Vigilància epidemiològica.
-Educació sanitària i accions comunitàries preventives.
-Gestió d'AP.
-Docència i investigació en AP.

TIPUS D' ESTRUCTURES ORGANITZATIVES

-Pràctica assistencial individual.
-Pràctica assistencial en grup.
-Centre de salut:
  -Amb serveis exclusivament preventius.
  -Amb serveis exclusiva o principalment educatius.
  -Amb serveis integrals.
-Centres assistencials especialitzats:
  -Per a patologies concretes
  -Per a grups de població.
-Policlíniques:
  -Amb serveis mèdics d'especialitats.
  -Amb un número reduït de llits.


CENTRES DE SALUT

Definició

-Segons el Reial Decret 137/1994, d´11 de gener: L'estructura física i funcional que possibilita el desenvolupament d' una AP de salut coordinada globalment, de manera integral, permanent i continuada. En ell desenvoluparà les seves funcions l'equip d'AP.

Zona bàsica de salut

-L'àmbit territorial i demogràfic d'influència del Centre de Salut.
-La demarcació poblacional i geogràfica fonamental a on es desenvolupen les activitats sanitàries dels centres de salut.

Recursos humans

Els equips d'AP actuals es composen de:
-Metges de medicina general i pediatres.
-Infermeres i llevadores.
-Auxiliars d'infermeria.
-Treballadors socials.
-Personal administratiu.
-Farmacèutics i veterinaris titulars de la zona.
-Altres professionals com: odontòlegs, fisioterapeuta, psicòleg...

Àrees d'actuació

-Àrea d'atenció directa.
-Àrea de salut ambiental.
-Àrea administrativa.
-Àrea docent.
-Àrea d'investigació.

CONSULTES D'AP

-La consulta d'infermeria centra la seva activitat en el foment de la salut, la prevenció de la malaltia, la rehabilitació i la recuperació de la salut. Les cures d'infermeria que es proporcionen generes el producte infermer ( el conjunt d' activitats de cura decidides per l' infermer i executades per ell o altres membres del personal cuidador).

Organització de la consulta d' infermeria

-Consulta a demanda
-Consulta programada

Metodologia

-Fase preoperatòria
-Fase d' introducció al nucli familiar.
-Fase de desenvolupament.
-Fase d' avaluació i registre.

COMPONENTS DE L' EQUIP D' AP

Nucli bàsic de l' equip:
-Metge
-Infermeres
-Treballador social
-Tècnics no sanitaris

Elements de suport especialitzat a l' equip:
-Odontologia
-Salut mental
-Atenció a la dona.
-Salut pública i medicina comunitària.
-Laboratori
-Radiologia
-Farmàcia
-Veterinari

COORDINACIÓ ENTRE NIVELLS

El primer nivell d' atenció: AP

-La seva estructura bàsica són els centres d'AP. Atenen una població de entre 5000 i 25000 persones.
-Una infermera per cada 1250-2000 habitants.

El segon nivell d' atenció: atenció especialitzada

-Assisteix una població de entre 200000 i 250000 habitants i inclou l'atenció donada per diferents àrees bàsiques.

La Comissió Interdisciplinària Mixta Sociosanitària ( CIMSS)

-Actua com a interconnexió i està coordinada pels representants de l'administració social i sanitària

hope

 El Tema 8, la estadística me tiene harta!!! No me entero, de verdad creía que era más fácil...Llevo 3 días para entenderlo y no hay manera, así que creo que haré el resumen y me lo empollaré y ya está... Como lo llebas tu, orkidea??? Y los demás, venga animaos a decirnos algo...

hope

 Bueno, he hecho ya el resumen de los dos primeros puntos del TEMA 8... A ver que os parece:

DEFINICIÓ ESTADÍSTICA

Mètode de raonament que permet interpretar un tipus de dades molt particular que ens ofereixen fonamentalment les ciències de la vida, el caràcter essencial de les quals és la variabilitat. 

ÀREES DE L'ESTADÍSTICA

-L'estadística descriptiva o deductiva.

-Descriu, analitza i representa les característiques que existeixen en un conjunt de dades obtingudes a partir d' una població o d'una mostra.
-Estadístic: valor obtingut a partir d'una mostra.
-Paràmetre: valor obtingut a partir d'una població.

-L'estadística inferencial o analítica.

-A partir de les dades d'una mostra tracta de treure conclusions sobre les característiques d'una població, es basa en el càlcul de probabilitats.

ESTADÍSTICA DESCRIPTIVA O DEDUCTIVA

DEFINICIONS

-Individu: cada element que porta associada una mesura, un número d'ordre o una característica determinada.
-Univers: conjunt finit o infinit de tots els possibles individus que compleixen una sèrie de propietats.
-Població:  conjunt de tots els possibles individus que compleixen una sèrie de propietats i dels que estudiem una sèrie de dades.
-Mostra: un subconjunt d'individus d'una població, és representativa d'aquesta quan cadascun dels seus elements han escollits aleatòriament.
-Mostreig: mètode o procediment destinat a obtenir una mostra adequada que reprodueixi les característiques bàsiques de la població.   
  -Mostreig probabilístic o aleatori: parteix de la igualtat absoluta  de tots els elements de la població per ser seleccionats, coneixem la probabilitat que té un element de ser inclòs en la mostra.
       -Mostreig aleatori simple: a l'atzar.
       -Mostreig estratificat: les poblacions són molt grans, interessa dividir-les en subpoblacions o estrats en virtut de determinades característiques.
       -Mostreig sistemàtic: s'extreu un i a partir d'aquí es van seleccionant els altres a intervals fixos.
       -Mostreig per conglomerats: la unitat mostral és un grup d'elements de la població que formen una unitat a la que anomenen conglomerat, que es seleccionen aleatòriament.
  -Mostreig no probabilístic o no aleatori: els subjectes es seleccionen seguint uns determinats criteris. S'utilitza en estudis exploratoris on un mostreig aleatori pot resultar difícil o excessivament costós. 
       -Mostreig no aleatori accidental o incidental: l'elecció d'aquells subjectes als que es té fàcil accés.
       -Mostreig no aleatori intencionat: inclou de forma deliberada a aquells individus que tenen característiques semblants als de la població escollida. S'utilitza en estudis qualitatius.
       -Mostreig no aleatori per quotes: semblant al mostreig aleatori estratificat però no té la característica de l'aleatorietat.


VARIABLES

Es una característica, una propietat o un atribut d'una persona o objecte, susceptible d'assumir diferents valors que es poden mesurar en els diferents subjectes.

Classificació de les variables

-Variables quantitatives: les que es poden mesurar numèricament, es poden quantificar mitjançant un valor amb significat matemàtic a partir d'unes determinades unitats de mesura.
     -Quantitatives contínues: les que entre dos valors consecutius donats, podem trobar infinits valors. El pes, l'alçada, la glucèmia, la temperatura corporal...
     -Quantitatives discretes: les que entre dos valors consecutius donats no podem trobar cap altre valor. El nombre d'alumnes, el nombre de llits de l'hospital, el nombre de leucòcits en sang...

-Variables qualitatives: expressen diferents qualitats o característiques. També s'anomenen atributs. No es poden mesurar numèricament.
     -Qualitatives dicotòmiques:  únicament presenten dues categories o modalitats. Sexe masculí o femení, seguir la lactància materna o no...
     -Qualitatives politòmiques: les que presenten més d'una categories. Estat civil, grup sanguini...

-Variables ordinals o quasi quantitatives: de naturalesa qualitativa però les seves categories es poden ordenar seguint uns criteris o escala establerta.

-Variables independents: la que es suposa que és la causa del fenomen estudiat, de manera que no canvia en funció d'altres variables.

-Variables dependents: són l'efecte o la conseqüència de la variable independent.

-Variables de confusió: intervinents o estranyes. No introduïdes per l'experimentador però que poden actuar sobre els valors observats de la variable dependent.

-Variables aleatòries i variables controlades: la variable aleatòria és la que l'investigador no controla, sinó que pren diferents valors en cada persona en funció de les seves pròpies característiques. La pressió sanguínia després de prendre un fàrmac.
La variable controlada és la variable en la qual la determinació del seu valor en cadascun dels individus objecte d'estudi depèn de l'investigador. La dosi d'un fàrmac en una investigació sobre els seus efectes secundaris...

ESCALES DE MESURA

Una escala de mesura conté tots els valors que podria representar una variable determinada.

Escala nominal

La relació que s'estableix entre les diferents modalitats de variables és la d'igualtat o desigualtat. Permet determinar si una modalitat és o no igual a l'altra.

Escala ordinal

Permet, a més de la relació d'igualtat o desigualtat, establir la relació d'ordre entre les modalitats, en funció dels conceptes major o menor. S'usa en variables com grau de satisfacció, nivell d'estudis, ordre d'arribada....

Escala d'interval

Permet comprovar la igualtat o desigualtat de les distàncies entre els valors que prenen els individus estudiats. Han de ser quantitatives, no tenen un zero absolut, sinó que aquest és arbitrari. Temperatura en graus centígrads, anys del calendari, puntuació d'un test...

Escala de proporció

Permet, a més de les anteriors, establir proporcions entre valors de la variable.Pes, alçada, longitud, edat cronològica...

FREQÜÈNCIES

Són el número de vegades que té lloc la observació del fenomen. Mostren valors numèrics exactes i les dades es presenten d'una manera molt ordenada mitjançant files i columnes.

-Freqüència absoluta: expressa el número de vegades que té lloc un determinat valor de la variable i només aquest valor. La suma de totes les freqüències absolutes és igual a tots els individus estudiats.

-Freqüència relativa: es calcula dividint la freqüència absoluta pel número total d'individus estudiats. La suma de totes les freqüències relatives és igual a la unitat.

-Percentatges: es calculen multiplicant per 100 cadascuna de les freqüències relatives. La suma de tots els percentatges és igual a 100.

-Freqüències absolutes acumulades: es calculen sumant a cada freqüència absoluta la freqüència acumulada anterior.
-Freqüències relatives acumulades: s'obtenen de sumar a cada freqüència relativa la freqüència relativa acumulada anterior.

-Percentatges acumulats.

REPRESENTACIONS GRÀFIQUES

-Gràfics per a variables qualitatives:

  -Diagrames de barres.
  -Ciclogrames o sectors circulars.

-Gràfics per a variables quantitatives contínues:

  -Histogrames.
  -Gràfics de caixa.
  -Polígons de freqüència.
  -Corbes de freqüències acumulades.

MESURES DE TENDÈNCIA CENTRAL

Mitjana:

-El valor de la distribució que deixa a dreta i a esquerra exactament el mateix número d'individus.
-S'han d'ordenar tots els valors de major a menor. Si el nombre de valors és senar, la mitjana serà el valor central. Si el nombre de valors és parell, la mitjana serà la mesura aritmètica dels dos valors centrals.

-Moda:

-El valor més freqüent de la variable.
-Per calcular-la es construeix una taula amb les freqüències absolutes i buscar el valor o valors que presentin la freqüència més alta.

-Percentils i quantils:

Els valors que deixen per sota un percentatge determinat d'observacions de la mostra, Els que divideixen la mostra en quatre parts iguals s'anomenen quartils i corresponen als percentils 25, 50 i 75.

orkidea

Vaya velocidad que llevas no?? yo recibí los libros y me he leído los 7 primeros temas que para mi son los más insoportables, voy por la segunda vuelta de éstos temas y hasta que no me suenen algo más no tocaré estadística ni nada porque quiero que almenos me suenen antes de pasar de tema. Me gustaría saber si meten mucha legislación en éstos examenes  :dubbio:

hope

 Yo me he leido, subrayado y reeleido los 8 temas unas 4 veces, todos los entiendo bastante bien, pero la estadística inferencial... me mata!!! No me entero!!!!
En la zona de descargas hay unos cuantos tests... Yo he hecho unos cuantos y de legislación salen bastantes preguntas... De estadística no tantas...
Bueno cuando te sepas bastante bien los 7 primeros temas me dices que te parecen los resúmenes, ok???

hope

 La segunda parte del tema 8, para mi lo más difícil hasta ahora,,, la estadística inferencial... Me la tendré que empolllar tal cua... Os dejo el resumen que he heco... No se yo si está demasiado bien...

ESTADÍSTICA INFERENCIAL O INDUCTIVA

ESTIMACIÓ D'UN PARÀMETRE POBLACIONAL: INTERVAL DE CONFIANÇA (IC)

Permet conèixer entre quins límits és més probable que es trobi el veritable valor de la població amb una confiança determinada.

Variable qualitativa=Proporció: estimació possible
Variable quantitativa= Mitjana i desviació típica mostrals

Límits d'un interval de confiança:

Variables qualitatives (proporcions)

•   L'interval de confiança del 95,5 % en l'estimació de la proporció amb què es mostra un determinat caràcter en una població, feta a partir de la selecció d'una mostra aleatòria simple de mida n és l'interval centrat en la proporció mostral observada,  p*, i de radi  .
•   Habitualment, l'estimació es dóna en percentatge i el radi de l'interval de confiança s'anomena marge d'error de l'estimació.

Variables quantitatives (mitjanes)

o   Per fer una estimació puntual de la mitjana µ d'una variable en una població, mitjançant la selecció d'una mostra aleatòria de mida n, segons el teorema del límit central, si n  30:
   La mitjana mostral  (mitjana dels valors mesurats sobre els elements de la mostra) és un estimador sense biaix.
   Si s és la desviació estàndard corregida de la variable X en la mostra, es pot prendre com una bona aproximació de l'error estàndard de l'estimador  el nombre  .
Així doncs:
Més confiança= Interval de confiança més ampli= Menys precisió
Més error estàndard= Interval de confiança més ampli= Menys precisió
Més número de subjectes= Menys error estàndard= Més precisió
CONTRAST D'HIPÒTESIS
Una hipòtesi estadística és una afirmació que es realitza sobre els paràmetres d'una o més poblacions.
1 Les hipòtesis estadístiques es contrasten una amb l'altra.
2 La decisió es pren entre dues opcions possibles sobre la distribució d'una variable aleatòria donada
3 Normalment, es contrastarà la hipòtesi nul•la H0 amb la hipòtesi alternativa H1.

Grau de significació estadística ( valor de p)

Una vegada formulades les dues hipòtesis, s'aplica una fórmula matemàtica (prova estadística) per calcular la probabilitat que els resultats mostrals observats (diferències) només siguin deguts a l'atzar. Aquesta probabilitat és el GRAU DE SIGNIFICACIÓ ESTADÍSTICA.

Nivell de significació (x)

És un valor fixat prèviament per sota del qual es considerarà que es disposa de prou evidència en contra de la hipòtesi nul•la.

TIPUS D'ERRORS

-Error tipus I o error alfa: el que es comet quan la hipòtesi nul•la és refusada , essent certa.
-Error tipus II o error beta: el que es comet quan la hipòtesi nul•la és acceptada, essent falsa.
-Error estadístic o potència estadística: la probabilitat de refusar la hipòtesi nul•la quan és realment falsa.

orkidea

Hola Hope! me imprimí tus resúmenes y los comparé con mi libro, yo considero que está bien, no falta ningún dato que tenga yo. El tema 8 no lo he comparado aún, ya te dije que hasta que no me sonaran más las leyes no pasaba de bloque!
Una cosa; ¿se sabe algo de las 603 plazas? dijeron que en marzo y aún no dicen lo más mínimo...
Por cierto, ¿y de la opo que nos hemos apuntado? cuando suele salir la fecha? es que no tengo ni idea si hay un máximo de tiempo desde que se convoca a la fecha o algo...
Otra cosa: mis méritos (pocos, pero alguno hay  :victory: ) aún no han sido valorados, quiero decir, aún no me han llamado para verificarlos y que lo de mi baremo sea real. Tu si? cómo lo hiciste? jo, es que quiero tenerlo todo en regla yaaa!!
Muchas graciasssss  graciasxw7ke9gx0 graciasxw7ke9gx0 graciasxw7ke9gx0 graciasxw7ke9gx0

hope

 :bdias: Bien lo de las plazas nuevas no ha salido nada aún, pero yo creo que hasta que salga la fecha para estas primeras no saldran las otras... Y esta fecha no se, creo que tienen hasta 6 meses para la celebración del examen desde que sacaron la opo... así que pienso que tenemos tiempo para estudiar...
Gracias por mirar los resúmenes, a ver como nos van...
Lo de verificar el currículum a mi me llamaron, pero si no te llaman, llama tu, porque es mejor que esté ratificado, no??? Bueno a seguir estudiando....

orkidea

Dicho y hecho...   :Beika:
Acabo de llamar al ICS y casualmente me ha tocado una simpática, porque otras veces no veas, te dejan con la palabra en la boca...
Me han dicho que no me llamarán para lo de verificar el curriculum hasta que me llamen para trabajar, osea que me puedo esperar sentada...
Y lo de las 603 plazas que salen éste mes de marzo, que llame a partir del 15 a ver si saben algo.

hope

 graciasxw7ke9gx0 guapa!!! Que bien lo de las plazas!!! Y lo otro debe ser que depende de la zona... No se...  graciasxw7ke9gx0 :19fiesta: :Mosa: :yahoo:

orkidea

Hola! has visto que en el Coib hay un curso para preparar las oposiciones? y me acaban de enviar un mail desde Fudinca, que hay otro... sinceramente me estoy planteando apuntarme a alguno... los has mirado? que opinas?